Bida

« Wróć do strony głównej Śpiewnika

Oberek dobry do śpiewania i transowego grania z różnymi opcjami zarówno na smukach jak i gitarze i bębnach.

Podstawą jest tu rytm 3/4 i akordy d-mol i C-dur na takt. Innowacją jest bicie triolowe i sekwencja akordów a-h-C-d-e zamiast d-C-d-C, przy czym:

  • od h-mol kolejne akordy idą chwytami barowymi w górę
  • h-mol i C-dur występują zaraz po sobie

czyli mamy akord 3/4, 2 akordy triolowe i 2 na 3/4: a, hC, d, e. Jeśli chodzi o częśc instrumentalną ze śpiewami, jest ona dość swobodną zabawą melodią, rytmem i rifami z dodatkiem melodii durowej: D-dur i C-dur.

d         C            
[Aji dana-dana-dana
d         C
dana-dana-dana
d           C
Aj, da-dana-dana-dana
d         C
dana-dana-dana] 2x

a  h        C
A, bida mi, bida mi
d           e
Chłopu na zagónie
a  h    C
A, cały dzień że robię
d         C
U pana na gumnie
d            C  
A ni ma ci to nima
d             C   
Jak panu we dwuorze
d       C
A pełne mo śpichlize
d            C
I ziarna w kumorze.

d C d C | d C d C

A, u pana we dwuorze
Pirogi z okrasom
A w nasy chałupinie
Jeno miska z kasom
A jesce trzeba na niom
Zarobić u pana
A podziękówać dobrze
uObłapić koliana

d C d C | d C d C

A, jednak sprawiedliwość
Ichwi nie pogani
Moja baba ładniejso
uOd dziedzicki pani

Aji dana-dana-dana
Dana-dana-dana
Aji da-dana-dana-dana
Dana-dana-dana…

Wariacje na temat

Muzycy i instrumenty

Maria Natanson - skrzypce, śpiew
Anna Bielak (Kołodziej) - skrzypce, śpiew
Agnieszka Kołczewska - bębny, instrumenty perkusyjne
Michał Kowalczyk - kontrabas
Marcin Skrzypek - koboz, śpiew
Piotr Majczyna - gitara, śpiew
Bogdan Bracha - sopiłka

Płyta: 

 

« Wróć do strony głównej Śpiewnika